Wednesday 10 June 2015

Ini cerita 30 juzuk

Dah lama aku tak update kat sini. Hai Assalamualaikum. Long time no see. haha. Sebelum tu nak ucap tahniah dekat Juara Pelamin Fantasia sebab hang la Syawal and Fiqa aku duk ulang yang sama ja kat astro. Nangis tau kita tengok deeeranng ni :(

Perenggan pertama means bajet. Bajet Juara PF baca.

Okay. Cerita pasal Al-Quran. Da tak lama lagi kan akan masuk bulan Ramadhan. And insyaaAllah masa bulan ni jugak ramai yang akan bertadarus dan khatam Al-Quran. Dan tetiba teringat kat sekolah. Time bulan puasa ni lah aku suka mencipta alasan nak masuk kelas lambat . Biasa rehat 20 minit. Tapi bulan puasa jadi 30 minit sebab malaih cheq nak masuk kelas belaja. Penat la. Ngantuk lagi. Cikgu tanya katalah tadarus Al-Quran. Cikgu takleh cakap apalah. haahaa. Rindu sekolah.

Aku mula-mula tahu al-Quran ni melalui mukaddam dulu.Aku pernah menangis gak kena rotan sebab otak aku lambat sangat nak pick up Alif Ba Ta. Masa tu cikgu Noraini yang ajar aku mukaddam. Asal balik rumah lepas ngaji mesti stress sebab kena marah. Kadang-kadang stress sebab abang aku selalu tinggal aku kat belakang.Gelap tahu kawasan rumah tu. Aku masa tu umur 5/6 tahun. And klimaks dia aku memberontak and nangis sebab tak nak mengaji ngan cikgu Noraini . Ma pon tuka aku mengaji ngan Mok Cik Joh. Jiran tok

Mok Cik jah tak marah-marah tapi muka haruslah ketat. Aku okay je sampai darjah enam. Dengan MCJ (nah singkatan) dia tak ajar mukaddam. Dia ajar iqra'. Sampai iqra' 6 aku habis baca. Then masuk Quran besar masa darjah 2.
Alhamdulillah khatam masa darjah 6. Yang nak jadikan cerita, lepas khatam darjah 6 aku serta merta tinggalkan Al-Quran. Baru khatam sekali dah berlagak! 2 tahun aku tinggalkan Quran. Dan bila aku rasa nak start balik baca. Lidah aku kelu sangat-sangat.

Sampai gagap dan ma aku tegur kenapa tak lancar macam biasa. Ya Rabbi masa tu lah aku mula nak baca and renew balik apa yang dah diajar. Memang stress bila gagap baca Quran and sampai satu tahap aku give up and tak baca untuk beberapa minggu sebab tak pandai nak sebut bacaan. Last-last ma tanya tok dan start balik baca sampai ke hari ini. Tak miss untuk jarak masa yang terlalu lama. Alhamdulillah.

Perubahan bila kau start balik baca al-quran yang aku perasanlah kat diri aku.

1. tak mencarut. I mean tak panggil orang dengan perkataan bodo,natang ,beruk, vavi. Tapi kekadang terlepas untuk beberapa perkataan macam bengong.

2.Soften your heart.

3. Rezeki dipermudahkan. Alhamdulillah

First aku belek tafsir masa umur 12tahun. Dan first surah yang aku tengok terjemahan ialah surah Yusuf. Best surah Yusuf.Macam story telling.Then lepas tu tak belek sangat dan masa form 4 berjinak-jinak beli al-quran tafsir warna pink dekat internet. Dan aku mula belek tafsir masa bulan ramadhan tahun 2012.

Yang best pasal tafsir, bila kita baca Al-Quran kita akan nak tahu apa kita baca kan. So kalau ada kekusutan masa tu stress ke , bila belek tafsir ada ja ayat-ayat Allah yang buat kita rasa melting dan memujuk kita supaya bersabar. Ayat al-Quran yang selalu menjadi motivasi aku bila aku dalam kesusahan ialah surah Al-Baqarah ayat 153 *belek tafsir anda*

Itu aja yang aku boleh kongsi. First, kau gagap ke tak lancar ke pandai sangat ke, al-Quran jangan tinggal. Jangan tinggal dalam waktu yang lama. Pastikan sehari bacalah beberapa ayat atau beberapa muka surat. Akan ada perubahan kelak.

Tata :)